لحجز مساحة إعلانية
ينتهي : 08-09-2014
ينتهي : 02-12-2014
مساحة إعلانيةمساحة إعلانيةمساحة إعلانية
ينتهي : 22-10-2014
 

آخر 14 مشاركات
بالأسماء "العقاري" يعتمد 5384... ماذا يحصل بسد ابها
الاشراف التربوي .. بين الواقع المؤلم .. والحقيقة... مطعم خدمات البلديه بطبب اجمل من مطعم الطائره في...
مقترح لتخفيف الزحام على طريق السوده صور للعمل في نفق النقل الجماعي 22-10-1435هـ
سامي المالكي الي المرتبه الثامنه مع خطاب... اللواء متقاعد عبدالرحمن الشبانه الى رحمة الله
ساهر البيئة : هنا نرصد الأماكن التي تحتاج للنظافة... "بالصور"خ تام أنشطة المخيم...
مباني رياض الأطفال بعسير وش علمها ياعرب ؟ تهنيئة
رئيس مركز وسانب يشرف ( عاد عيدكم ) لجنة تنمية قرى... حسبي الله يا إدارة مياه عسير .. !!
 
العودة   منتديات عسير > ~*¤ô§ô منتديات عسير الرئيسيةô§ô¤*~ > عســير التـربــية و التعـــليم > ( المناهج الدراسية )و تعليم اللغة الإنجليزية
التسجيل التعليمـــات قائمة الأعضاء البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
 
 
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
قديم (س 02:10 صباحاً) 12/09/2012, رقم المشاركة : 1
معلومات العضو
بديع الزمان
مشـــرف القـســـم العــــام

الصورة الرمزية بديع الزمان




  

 

بديع الزمان غير متواجد حالياً


أوسمة العضو
وســام التمــيز 

 

██████ أسهل طريقة تكتب بها فقرة paragrarh بالانجليزية ██████



بسم الله الرحمن الرحيم

كيف بتكتب برجراف اسهل طريقه حصلتها


اليوم جايبلكم طريقه سهله كتبها أستاذ مصري يعني منقووله أرجوو الأستفادة منها لانها أسهل طريقة وراح تنفعكم




كيف نحصل على النهايه فى ال paragraph؟


• قبل ما نقول هنكتب ازاى لازم الاول نجاوب على شويه اسئله خفيفه كده وبسرعه جاهزين؟ ماشى يلا بينا

السؤال الأول : يعنى إيه أصلا كلمه paragraph؟

• بص يا عم البرجراف ده عباره عن مجموعه من الجمل تعبر عن فكره واحده. يعنى مثلا لو طلب منى اكتب برجراف عن (أهميه السياحه) يبقى كل الجمل اللى هاكتبها متعلقه بهذا الموضوع ما أدخلش بقى فى حوارات تانيه

السؤال الثانى : ما هى أجزاء البرجراف؟

• أقولك ياعم البرجراف ده عامل زى جسم الانسان بيتكون من 3 أجزاء :

• 1- مقدمه : جمله بتشرح الفكره الرئيسيه للبرجراف ودى بقى بيسموها ال topic sentence
• 2 - الموضوع أو بمعنى أدق (الجمل المسانده اللى بيسموها supporting sentences ودى بقى شويه جمل بتشرح اللى انت قلته فى المقدمه باعطاء امثله وحقائق وتفصيلات عن الموضوع

• يعنى مثلا لو بتكتب برجراف عن التدخين smoking وقلت فى المقدمه أو الجمله الافتتاحيه زى ما الناس بيسموها :

• التدخين ضار بالصحه : Smoking is harmful to health.

• توضح بقى الكلام الكبير اللى انت قلته ده بأنك تعرفنا إزاى هو ضار بالصحه وضح كلامك واثبته بامثله وحقائق وحاجات من دى إزاى يعنى؟

• يعنى مثلا هتقول ان التدخين بيسبب امراض القلب والرئه / وانه قد يسبب السرطان/ وان الأطباء اثبتوا ان التدخين يؤدى الى الوفاه مبكرا/ وانه لذلك يمنع التدخين فى السينمات والمسارح وكل الاماكن المغلقه .....الخ

• It causes heart and lung diseases. It may also cause cancer. Doctors have proved that smoking leads to early death. Therefore, it is banned in cinemas, theatres , and all closed places.

• 3- الخاتمه : بعد كده ياعم اختم برجرافك البسيط ده ممكن بنصيحه أو تحذير او تلخيص لما قلته وكده يعنى اتصرف بقى انت

• ( ملحوظه رفيعه كده )

• *من المتعارف عليه فى الامتحانات اضافه للكلام الحلو أوى اللى قلناه ده ان الطالب بيزود جمله افتتاحيه من عنده فى الأول وخاتمه برضه من عنده فى الأخر والكلام ده ماشى وبنصححه عادى وزى الفل

• أدى ياعم المقدمه العامه

Fancy holding my pen to write about this important topic ! Wow ! I am sure that everyone will tackle it from a different angle, but I will focus on the main points.

ودى كمان الخاتمه

Finally, I'd like to point out that what I have just written about this interesting topic is just like adding a drop of water to the ocean !

السؤال الثالث : ماهى انواع البرجرافات اللى دايما بتيجى فى الامتحانات ؟

1- مشكله ( زى التلوث / الأميه / البطاله ...إلخ ) 2- موضوع عام ( زى مثلا : دور الشباب / دور المرأه / اهميه الرياضه ..إلخ
3- مزايا وعيوب ( زى الموبايل / الانترنت / التلفزيون ...إلخ ) 4- موضوع شخصى (بتتكلم فيه عن نفسك : زى مثلا هدفك فى الحياه / مثلك الاعلى / شخص بتحبه .... الخ) 5- رحله / زياره / قصه

السؤال الرابع : ماهى الأزمنه التى نستخدمها عندما نكتب ؟

*بص بقى لو احنا هنكتب عن حاجه حصلت فى الماضى يبقى اكيد هنستخدم زمن الماضى
*ولو احنا هنكتب عن حاجه لسه هتحصل فى المسقبل يبقى من الاخر كده هنستخدم ازمنه تدل على المستقبل
*ولو احنا بقا هنتكلم عن حقائق وعادات وواقع موجود وده الغالب عموما يبقى هنستخدم المضارع
( وصلت ولا لسه؟ قول حاجه! ...... تمام ماشى ياعم )

ندخل فى المهم ويلا نمسك كده الموضوع العام ونشوف بيتكتب إزاى :

بس خد بالك فى سنه تالته بيطلب منك تكتب عشر جمل يتكتبوا فى فقرتين كل فقره مكونه من خمس جمل اما فى سنه اولى مطلوب منك 8 جمل يتكتبوا فى فقره واحده
ودى صياغه السؤال فى سنه تالته :

Write two paragraphs of five sentences each about
" the various ways through which people can keep good health and fitness"

• إيه ده ؟ انا سامع واحد بيقولك : يا نهار أزرق وانا ها كتب إزاى الموضوع الصعب ده ؟

• هاقوله : Relax الموضوع سهل احنا هنعمل شويه خطوات بسيطه امشى معايا واحده واحده وهتلاقى نفسك كتبت بسهوله

أولا: نقرأ الموضوع ونترجمه طلع معناه ايه؟ ( الطرق المتنوعه التى من خلالها يبقى الناس فى صحه جيده ولياقه )
ثانيا: نحدد نوع البرجراف . حددنا ياعم وطلع ( موضوع عام )
ثالثا : نحدد الزمن اللى ها ستخدمه . ماشى ده حقائق يبقى مضارع بسيط يعنى ايه؟ يعنى كل الافعال تصريف أول ومع الضمائر إياها he / she / it ومايساويها الفعل بيبقى أخره s
رابعا : أبدأ أكتب بقى بأنى اسيب فراغ فى الأول كده زى ما بنعمل كل مره وبعدين تبدأ بالجمله الافتتاحيه بتاعتنا
خامسا : استفيد من رأس الموضوع اللى ادهولنا إزاى ؟ لو هو جمله كامله اكتبها زى ماهى اما لو مش جمله كامله ممكن تسألأ سؤال وترد عليه يعنى مثلا تقول ايه :

• What are the various ways through which people can keep good health and fitness? The answer to this question needs elaboration. To begin with, I'd like to say that…….

• طبعا فى سنه تالته بيدينى افكارأكيد باستفيد منها لكن فى سنه أولى مفيش افكا ر طب نعمل إيه ؟
• بص ياعم ! أيوه انت ! انت ! مش تسرح متخلنيش أزعل منك !

• كأنك هتكتب موضوع تعبير بالعربى اكتب عده جمل بالعربى تجاوب فيهم على السؤال اللى انت سألته فى الاول بحيث تبقى الجمل بسيطه وسهله (فاعل وفعل وتكمله ) وتكون عارف هجاء الكلمات اللى هتستخد مها وكبر خطك كده ووضحه واكتب على سطر وسيب سطر وأوعى الشخبطه بقى والحاجات اللى بتقرف المصحح دى أعمل معروف إحنا عاوزين النهايه

• وبعدين نترجم بالانجليزى حسب قواعد الترجمه اللى انا شرحتها قبل كده اوعى تكون نسيتها !!!
• وبرضه خد بالك من علامات الترقيم الجمله تبدأ بحرف capital وتنتهى بنقطه ولو سؤال يبقى ينتهى بعلامه إستفهام والموال اللى من سنين بنحكى فيه ده

ممكن بقى تزوق البرجراف بتاعك وتديله منظر. هأقولك إزاى:

عشان تأكد كلامك ابدأ جملتك بعباره ظريفه زى:

- It is crystal clear that …….. *
- من الواضح تماما ان

It can't be denied that…..*
لا احد يمكنه ان ينكر ان

It goes without saying that ….*
غنى عن البيان ان

It is taken for granted that…*
من المسلم به ان

There is no doubt that…..*
مما لاشك فيه ان

I don't exaggerate when I say that……
لا أبالغ عندما أقول ان

I reveal no secret when I say that….
لا افشى سرا عندما أقول ان

It is known that …./ Everyone knows that …..
من المعروف ان / الجميع يعرف ان

• عاوز تعطى مثال ابدأ جملتك ب For example, …

عاوز تعطى مثال داخل الجمله استخدم like او such as

عاوز تضيف فكره جديده تبدأ ب
Moreover, ….. أو Furthermore,… أو In addition to that …..أو It is worth mentioning that……

إضافه الى ذلك.........................../ من الجدير بالذكر ان

Concerning
بخصوص
Another thing is that…
شيئ أخر هو ان .....
On the one hand,…………………………………On the other hand,……
من تاحيه......... ومن ناحيه اخرى..... (هذا الاسلوب عندما نقارن حقيقتين او فكرتين مختلفتين)
Last but not least, ………….
وأخيرا وليس أخرا

عاوز تقول ان الكلام ده رأيك الخاص:

In my opinion, …………..*
As far as I am concerned…..
I do believe that ……….

نبدأ بقى نكتب الجمل بالعربى اولا وبعدين نترجم:

* بدايه أود ان أقول أن هناك أشياء بسيطه تساعدنا ان ان نكون اصحاء ولائقين بدنيا
*على سبيل المثال المشى لمده ساعه يوميا تدريب لايقدر بثمن وسهل
*هويقوى عضلاتنا
* إضافه لذلك هو يجدد خلايا اجسامنا
* من المعروف ان ممارسه رياضه مثل كره القدم او التنس تجدد طاقتنا وتنعش عقولنا
*لا افشى سرا عندما اقول ان الذهاب الى الفراش مبكرا والنوم لمده 8 ساعات ذو قيمه عظيمه
*علينا ايضا ان نتناول غذاء صحى يحتوى على بروتينات وفيتامينات
*علينا ألا نشرب الخمر لانها تسبب امراض خطيره
*علينا الا نكثر من شرب الشاى او القهوه ايضا

طولنا؟ ماتزعلوش ! الموضوع أهو :

Fancy holding my pen to write about this topic ! Wow ! I am sure that everyone will tackle it from a different angle, but I will focus on the main points. What are the various ways through which people can keep good health and fitness ? The answer to this question needs elaboration. To begin with, I'd like to say that there are simple things which help us to be healthy and physically fit. For example, walking for an hour every day is a priceless and easy exercise. It strengthens our muscles. In addition to that, it renews the cells of our bodies. It is also known that practicing a sport like football or tennis renews our energy and XXXXXXXes our minds.

I reveal no secret when I say that going to bed early and sleeping for eight hours a day is of great value. We should also eat healthy food containing proteins and vitamins. We mustn't drink wine as it causes serious diseases. We shouldn't drink too much tea or coffee either. Finally, I'd like to point out that what I have just written about this interesting topic is just like adding a drop of water to
The ocean !

كيف نكتب عن مشكله؟

ما اكثر المشاكل فى الدنيا اللى ممكن يطلب مننا نكتب برجراف عنها0 زى مثلا :

* التلوث pollution * البطاله unemployment * الارهاب terrorism * الاسكان housing

* الأميه illiteracy * الإدمان addiction * ارتفاع الاسعار the rise in prices الخ الخ

نجيب من الأخر0 عشان نكتب عن اى مشكله لازم تتناول اربعه افكار :

1- مقدمه عن المشكله الرخمه دى وتبين خطورتها
2- تذكر بعد كده اسباب المشكله
3- وبعدين تبين أثر المشكله علينا وعلى المجتمع
4- وفى الأخر بقى تكتب حلول المشكله

( أنا سامع واحد بيقول : مش هاعرف اكتب عن أى مشكله وانا باقول ان شاء الله هيكتب )

خد المقدمه دى لأى مشكله :

……. is one of the worst and most complicated problems. I don't exaggerate when I say that it has made our life a hell !
Let's shed light on some of the main aspects of this thorny problem.

بعد كده نذكر الاسباب وطبعا دى بتختلف من مشكله لأخرى

…. and…..are the main causes of ………………………………………

بعد كده وضح اثار المشكله على المجتمع والبيئه وكل الحركات دى

The worst thing about …..is that it results in other problems . It has negative effects on all creatures living under the sun !

واكتب شويه حاجات كده من مخك تانى 0 معلش خليها عليك شويه
وفى الاخر شويه اقتراحات وابدأ بالجمله دى :

Here are some suggestions that may help us to solve this nasty problem.

كيف نكتب عن موضوع مزايا وعيوب ؟

• فى مقدمه ظريفه جدا نبدأ بها مع شويه تعبيرات

The saying goes, "Perfection is a divine attribute" This means that nothing is perfect for everything in life has merits and demerits. This golden rule applies to……To begin with, I'd like to draw your attention to the fact that there are many advantages to …. One of the main advantages of ….is that……
Another advantage is the fact that………………………………………………
As well as that…………………………………………………………………. .
On the other hand,………has/ have some demerits. The main disadvantage of...
…is that……Another disadvantage is that…..

عاوز تكتب عن زياره او رحله اكتب براحتك

• عشان تكتب عن زياره او رحله الخ خد بالك اولا من الازمنه
• لو بتتكلم عن حاجات حصلت فى الماضى يبقى تستخدم ازمنا الماضى اياها
• وطبعا هتقول رحت فين وامتى وازاى ومع مين وشفت ايه وعملت ايه وكل الكلام الفاضى اياه
• بتاع البرجرافات السهله دى
----------------------------------------------------

لو لم يكن الموضوع ذو فائدة لما نقلته


لا تنسونا من صالح دعائكم
وسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته


  _ رد مع اقتباس
قديم (س 06:32 صباحاً) 12/09/2012, رقم المشاركة : 2
معلومات العضو
مشارف عسير
عضو مميز

الصورة الرمزية مشارف عسير




  

 

مشارف عسير غير متواجد حالياً


رد: ██████ أسهل طريقة تكتب بها فقرة paragrarh بالانجليزية ██████

غلطان ياعم
لا يتطلب في البرجراف او المقطع مقدمة وموضوع وخاتمة بل هو جزء من موضوع عام ويأتي المقطع من اجل عرض فكرة معينة تنسجم مع الموضوع كله ، اما الموضوع فهو مجزأ الى مقاطع كالتالي مقطع المقدمة مجموعة مقاطع تمثل الموضوع والمقطع الاخير يحمل خاتمة الموضوع ولا ننسى ان من اهم اجزاء الموضوع كله العنوان
ملاحظة كلمة مقطع التي ذكرتها تعني برجراف او paragraph
وزاكر كويس يا مصطفى وشكرا



  _ رد مع اقتباس
قديم (س 03:36 صباحاً) 13/09/2012, رقم المشاركة : 3
معلومات العضو
بديع الزمان
مشـــرف القـســـم العــــام

الصورة الرمزية بديع الزمان




  

 

بديع الزمان غير متواجد حالياً


أوسمة العضو
وســام التمــيز 

 

رد: ██████ أسهل طريقة تكتب بها فقرة paragrarh بالانجليزية ██████

اعتقد يا مشارف عسير انك طبقت المثل القائل وفسر الماء بعد الجهد بالماء




الراجل ذكر المكونات الرئيسة لكتابة البرجراف والتي تسمى
( a well structured paragraph ) وهذه المكونات هي :

- topic sentense تعطي القارئ فكرة عامة عن ماذا تريد تكتب بالضبط !

- main ideas وهي الافكار الاساسية التي ستتحدث عنها في كتابتك الفقرة

- supporting sentence وهي النقاط والامثلة الداعمة للفكرة المطروحة .

- a concluding sentence وهي خاتمة البرجراف وتعطي انطباعا شخصيا عن نظرتك للموضوع او نصيحة عامة وتجنب فيها التحدث عن فكرة من صميم الموضوع .

وضرب لذلك مثالا بموضوع التدخين smoking


يعنى مثلا لو بتكتب برجراف عن التدخين smoking وقلت فى المقدمه أو الجمله الافتتاحيه زى ما الناس بيسموها :

• التدخين ضار بالصحه : Smoking is harmful to health.

• توضح بقى الكلام الكبير اللى انت قلته ده بأنك تعرفنا إزاى هو ضار بالصحه وضح كلامك واثبته بامثله وحقائق وحاجات من دى إزاى يعنى؟

• يعنى مثلا هتقول ان التدخين بيسبب امراض القلب والرئه / وانه قد يسبب السرطان/ وان الأطباء اثبتوا ان التدخين يؤدى الى الوفاه مبكرا/ وانه لذلك يمنع التدخين فى السينمات والمسارح وكل الاماكن المغلقه .....الخ

• It causes heart and lung diseases. It may also cause cancer. Doctors have proved that smoking leads to early death. Therefore, it is banned in cinemas, theatres , and all closed places.

• 3- الخاتمه : بعد كده ياعم اختم برجرافك البسيط ده ممكن بنصيحه أو تحذير او تلخيص لما قلته وكده يعنى اتصرف بقى انت


الفكرة واضحة وان التقسيم في نفس الموضوع

شكرا لك


  _ رد مع اقتباس
قديم (س 09:27 صباحاً) 15/09/2012, رقم المشاركة : 4
معلومات العضو
مشارف عسير
عضو مميز

الصورة الرمزية مشارف عسير




  

 

مشارف عسير غير متواجد حالياً


رد: ██████ أسهل طريقة تكتب بها فقرة paragrarh بالانجليزية ██████

جزاك الله خيرا والراجل غلطان هناك فرق بين كتابة برجراف اي فقرة في نص وكتابة نص حيث النص هو المفترض تقسيمه اما البرجراف فلا يقسم



  _ رد مع اقتباس

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML متاحة

الانتقال السريع

عناوين مشابهة
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
████████ ـــ.. مشرف يغازل بنات المنتدى ..ـــ ████████ بديع الزمان إستــراحـــة عسيــــر 33 (س 02:11 صباحاً) 13/07/2012
█████ نفسك تتعلم انجليزي ؟ بإذن الله ستتعلم ██████ أبوالبراء. الإعلانات التجارية وعرض السلع 31 (س 03:09 مساءً) 11/05/2012
██████ نفسك تتعلم انجليزي ؟ بإذن الله ستتعلم ███████ أبوالبراء. الإعلانات التجارية وعرض السلع 60 (س 11:21 مساءً) 14/01/2012
██████نفسك تتعلم انجليزي ؟ بإذن الله ستتعلم███████ أبوالبراء. الإعلانات التجارية وعرض السلع 39 (س 03:21 مساءً) 09/12/2011
████ اشترك معنا الان واربح 100 يورو اسبوعيا - السايت تولك - يونايكو ████ EUR\USD الاقتصاد وسوق المال والأسهم 0 (س 01:31 صباحاً) 13/10/2011

Ads Management Version 3.0.1 by Saeed Al-Atwi
أبها ، رجال ألمع

 
روابط هامة بـ منتدى عسير  >> الاتصال بنا - عسير - الأرشيف - الأعلى 

المشاركات والآراء المطروحة بمنتديات عسير لاتعبر عن رأي إدارة الموقع ولا تمثل إلا رأي أصحابها فقط

2020